Identification and Emancipation: Creating the Joycean Language From Dubliners to A Portrait of the Artist as a Young Man
- Malorgio, Laure (2016)
Mémoire
Accès restreint
- Titre en français
- Identification and Emancipation: Creating the Joycean Language From Dubliners to A Portrait of the Artist as a Young Man
- Auteur
- Malorgio, Laure
- Directeur de recherche
- Birgy, Philippe
- Date de soutenance
- 22 septembre 2016
- Établissement
- Université Toulouse-Jean Jaurès
- UFR ou composante
- Département Etudes du Monde Anglophone (DEMA)
- Diplôme
- M2 Etudes anglophones
- Sujet
- Anglais
- Mots-clés en français
- Paralysie sociale
- Epiphanies
- Language joycien
- Gens de Dublin
- Le Portrait de l'artiste en jeune homme
- Identification
- Mots-clés
- Social paralysis
- Epiphany
- Joycean language
- Dubliners
- A portrait of the Artist as a Young Man
- Identification
- Résumé en français
- Analyse de la création du langage Joycien par l'étude de l'évolution littéraire et linguistique entre Dubliners et A Portrait of the Artist as a Young Man. Les aspects principaux de cette étude sont la paralysie sociale, la notion d'épiphanie ainsi que le processus d'identification du lecteur.
- Accès au document
- Accès restreint
- Résumé
- Our study is focused on Joyce’s literary shift from realism to experimentalism in Dubliners and A Portrait and on how this evolution is related to the notion of social paralysis. We will attempt to show what language and the narrative can reveal about the author’s thesis, mostly through the process of identification of the reader with the characters and the different types of epiphanies embedded in these works.
Citation bibliographique
Malorgio, Laure (2016), Identification and Emancipation: Creating the Joycean Language From Dubliners to A Portrait of the Artist as a Young Man [Mémoire]